Tuesday, July 21, 2009

NIE INFO KALAU HAMPA NAK TAU

PENYUSUAN SUSU IBU


Tidak cukup susu

Tidak cukup susu adalah alasan yang sering diberikan oleh ibu untuk berhenti menyusukan bayi atau mencampurkannya dengan susu botol adalah tidak benar . Penghasilan susu ibu akan berkurangan disebabkan oleh kurang stimulasi akibat perkara-perkara berikut :

* Ibu tidak bg bayi menyusu seberapa kerap dan mengikut kehendak bayi.

* Bayi tidak melekap dengan betul dan bayi tidak dapat menyusu dengan berkesan.

* Ibu berhentikan penyusuan di waktu malam lebih awal.

* Ibu memberikan makanan lain atau susu botol lebih awal. (sebelum capai 6 bln)

* Ibu menyusukan bayinya dengan sebelah payudara sahaja.

* Ibu kurang yakin dengan kebolehannya untuk menyusukan bayi.

* Ibu mengalami tekanan emosi.



PENYUSUAN SUSU BAGI IBU YANG BERKERJA Bilakah masa yang sesuai untuk memerah susu:Berlatihlah memerah susu dengan tangan atau pam satu atau dua minggu sebelum mula bekerja. Ia boleh dilakukan pada bila-bila saja.Selepas menyusu, perah susu yang selebihnya dan simpan dalam bekas atau botol yang bersih.Boleh juga memerah dan menyimpan susu setiap kali selepas menyusu jika breast terasa berat dan penuh atau jika susu meleleh keluar.Melalui latihan, kita dapat menentukan berapa banyak susu yang perlu ditinggalkan kelak.Sgtlah penting untuk memerah di tempat kerja setiap 3 - 4 jam. Susu yang diperah bolah disimpan dan dibawa pulang sebagai bekalan susu untuk bayi keesokan harinya. Selepas berlatih selama dua minggu, kemungkinan hasil perahan sebanyak empat botol susu sehari dengan 70 - 90ml sebotol. Lakukan untuk selama 15 hingga 20 minit.

Menyimpan susu yang telah diperah.
* Simpan susu yang telah diperah di dalam bekas kecil, cukup untuk sekali penyusuan. Jika baby minum 3oz. sekali minum, simpan 3oz. juga dlm bekas. Ini utk elakan susu basi dan pembaziran susu.
* Biarkan seketika susu yang telah diperah untuk menurunkan suhunya, kemudian label bekas dgn tarikh, nama baby n masa sebelum simpan ke dalam peti sejuk atau tempat beku.
* Susu dalam freezer boleh tahan 3 bulan!·Susu ibu di dalam suhu bilik tahan 4-8 jam·Susu ibu di dalam fridge bawah tahan selama 5 hari - 1 minggu (letak kat belakang)·Susu ibu di dalam freezer tahan selama 3 bulan – 6 bulan.Bahagian tempat beku bagi peti sejuk 1 pintu adalah tidak sesuai untuk menyimpan susu selama 3 bulan.Menyediakan susu yang telah diperah untuk bayi.
* Susu yang telah diperah perlu disuamkan terlebih dahulu sebelum diberi kepada bayi.
* Susu yang telah dibekukan, perlu dibiarkan cair dengan meletakkannya di dalam peti sejuk selama 6 hingga 8 jam atau dengan cara meletakkan bekas dibawah laluan air paip.
* Rendamkan bekas susu yang telah diperah ke dalam air suam. Jangan gunakan air yang panas kerana ini akan menyebabkan susu bertukar pekat dan bergentil.
* Susu yang diperah tidak boleh dimasak atau menggunakan ketuhar gelombang mikro untuk tujuan memanaskan atau mencairkannya.
* Suhu susu yang sesuai boleh diuji dengan menitiskannya sedikit dibahagian pergelangan tangan(wrist)
* Susu yang telah dikeluarkan dari peti sejuk mesti diberi kepada bayi dalam masa 4 jam. Susu yang tidak diminum atau susu yang selebihnya tidak boleh dibekukan semula. (Sayangnye bila tgk susu xhabis dibuang..huhuhu)