Monday, October 12, 2009

pantang..oooo pantang...

kesian baby ku alya...baby alya diserang sakit mulut noks....hal nie mak aku yg gitau yg baby aku taknak minum susu botol,hairan sangat padahal dia lapar,dia cuma makan sikit jer,kitaorg pun check lah,pastu nampak lah tompok putih kat dalam bibir dia dgn dinding sebelah kiri dalam mulut dia tu,mak aku cakap baby alya kene sakit mulut sebabtu taknak susu botol,bila aku susukan dia dari brest aku dia pulun minum sebab p****g aku kan lembek,sure tak sakit kan..petang semalam mak gan adik aku bawak baby alya gi ambik ubat kampung sebabkan nie salah satu penyakit budak lagipun aku taknak dedahkan baby aku gan ubat2 sangat sebab dia masih baby noks...dulu aku sakit susu masa lam pantang kan,aku gi ambik ubat kat klinik noriah,siap dokter kata aku kene jangkitan,siap kasi antibiotik lah,ubat susut bengkak lah,bila aku makan semua ubat tu lagi teruk tau sakit aku,mak pun ambik ubat kampung,kiter gi ambik kat bidan,alhamdulillah sembuh,bila aku cari info baru aku tau ubat surut bengkak nie mengurangkan penhasilan air susu!!! ooh tidakkkk...
ok lah balik kisah baby ku tadi..merapu meraban plak aku nie....pastu bidan tu bekalkan mak air masak dgn bedak sejuk utk disapu kat leher bayi,pastu sikit air masak aku titikkan sikit lam mulut baby n sapu sikit kat bibir dia..hasilnya alhamdulillah arinie dah nampak banyak perubahan,putih2 makin berkurangan,baby makin ceria,tidor makin nyeyak...lega hatiku nengok perubahan tu..alhamdulillah bersyukur pada Allah swt..
jadi buat masa nie lam seminggu aku kene pantang makan la ,takleh makan bende2 gatal macam daging,ikan ,sotong,ayam,telor,berminyak,bergoreng , baby plak buat masa nie takleh sabunkan n syampoo kan lagi,losyen n minyak pun takleh lagi,sabaq seminggu ja pastu baru leh wangi2.tu untuk kasi dia sembuh n hindarkan dia buat sementara waktu dgn sebarang bahan2 alah tu..kene mesra alam utk sementara waktu k....ok nanti aku update lagi sorry gambaq tak upload tak sempat ok...