Tuesday, November 10, 2009

demam,batuk,selsema..

ISNIN...

pagi isnin tu baby alya ku bawak ke klinik sebab nak dapatkan imunisasi injection masa umur 5 bulan yang tertangguh hari tu sebab baby alya tak sihatkan aritu..masa awal bulan lepas check berat baby alya kat klinik goment nie 7.3kg,then masa baby alya tak sihat hujung bulan tu kitaorg bawak baby alya ke KMC jumpak dokter pakar kanak,so masa tu berat baby alya naik 7.9kg hampir 8kg noks. so baby alya diberikan UBAT PECAH KAHAK yang berwarna jernih ok.masa frst time makan ubat tu alya muntah kuar kahak kira ok lah kan but after tu kahak alya macam taknak kuar,semakin menjadi2 plak batuk tu,dada plak makin berbunyi,alya TAK CERIA N LALI MENGANTOK SEPANJANG HARI.hal nie merisaukan aku .so esok tu aku n hubby bawak alya ke klinik keluarga,dokter n nurse sangat baik okeh ,i like...alya diberi gas utk bukakan ruang pernafasan dia.dokter ada bagitau ubat yg membuatkan baby lali n mengantuk tak bagus untuk baby coz diorg masih terlalu kecil,dokter tu kasilah ubat kahak,ubat penat,antibiotik n ubat demam,betullah ubat tu tak mengantok pun ,after makan ubat tu alya alhamdulillah makin sembuh.THE END...

sambung citer hari isnin,berat badan alya plak haritu 7.5kg ,kalau dalam rekod goment kira naik la kan carta tumbesaran alya,tapi bagi aku kira turun la kan coz sebelum tu dah pegi timbang kat KMC 7.9kg kan,tapi tak kisah lah but selalunya baby kalau tak sihat berat sure turun kan,adik aku yg bawak baby alya masuk bilik untuk injection coz aku tak bley tengok anak aku nangis kene cucuk,aku kesian n tak sampai hati noks..alya nangis kejab jerk..sian anak mama...so kitaorg demah tempat yg kene cucuk tu dgn botol air panas yg dibalut dgn kain kan.aku tak sapu minyak or letak bum kat area cucuk tu sebab takut kene infection.
balik rumah jer aku kasi baby alya ubat demam yg aku ambik dekat klinik keluarga.